Laatste zwemdiploma

2 reacties »

Pjotr was voor zijn doen zeer ontspannen. “Mam, mijn diploma heb ik vorige week al gehaald ik hoef het nu alleen jullie nog te laten zien.”
Tijdens het afzwemmen had hij tijd om af en toe eens naar ons te kijken en terug te zwaaien. Een jongen om trots op te zijn. Niet zozeer dat hij zo goed zwemt, maar dat hij al zo goed met zijn zenuwen omging.
Wat hij allemaal gedaan heeft:

GEKLEED ZWEMMEN

duiken.jpg

Van de kant of een startblok te water gaan met een rol voorover
(uitgangshouding vrij), aansluitend 30 seconden watertrappen met
gebruik van armen en benen en 30 seconden blijven drijven (HELP-houding)
met gebruik van een hulpmiddel (bal of lesplank), gevolgd door:

50 meter schoolslag, onderbroken door 1 keer onder een vlot door zwemmen en 1 keer over een vlot heen klimmen en 50 meter enkelvoudige rugslag (armen mogen actief gebruikt worden);
proef afronden met: zelfstandig (bij voorkeur niet via trapje) uit het water op de kant klimmen.

IN BADKLEDING

Van de kant of startblok te water gaan met een kopsprong, direct gevolgd door (zonder boven te komen):
onder water oriënteren en onder water zwemmen door een gat in een verticaal, in het water hangend zeil dat zich op 9 meter van de startkant bevindt; na het bovenkomen, aansluitend:
125 meter schoolslag, onderbroken door 2 keer een koprol voorover en 2 keer hoofdwaarts recht naar beneden richting de bodem duiken, met de benen gestrekt naar boven, tot de benen helemaal onder water zijn, proef afmaken met
100 meter enkelvoudige rugslag (armen passief).

Naar keuze te water gaan van de kant met een kopsprong of in het water afzetten van de kant, direct gevolgd door:
10 seconden uitdrijven op de borst, aansluitend enkele meters schoolslag, waarna
10 seconden drijven op de borst, waarna enkele meters schoolslag.

Afzetten van de wand en 10 seconden uitdrijven op de rug. waarna
enkele meters enkelvoudige rugslag, daarna 20 seconden drijven op de rug, aansluitend enkele meters enkelvoudige rugslag, gevolgd door
5 meter wrikken in de richting van het hoofd; proef afmaken met enkele slagen enkelvoudige rugslag.

rugcrow.jpg

Van de kant of startblok te water gaan met een kopsprong (startsprong heeft de voorkeur), aansluitend 15 meter borstcrawl.
In het water, afzetten van de wand, aansluitend 15 meter rugcrawl.

Van de kant te water gaan met een hurksprong, gevolgd door:
30 seconden watertrappen met verplaatsen in meerdere richtingen, met gebruik van armen en benen, en
30 seconden (verticaal) blijven drijven met gebruik van armen (benen passief).

De in de diverse onderdelen genoemde te zwemmen afstanden moeten zonder onderbreking en zondat dat de kandidaat aan bodem, wand of enig voorwerp steun zoekt, worden afgelegd.

Zelf was ik blij dat Tosca niet mee was. Zij en Ocki bleven bij Leny en Roelof spelen. Dit keer heb ik alles goed kunnen bekijken. Naderhand hebben wij daar wat gedronken en Leny had voor taart gezorgd.